4 belangrijke voordelen van customer marketing

Leestijd: ongeveer 2 minuten 16 september 2020 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl  (2) AFAS

In een vorige blog hadden we het al over de customer marketing-methode, een marketingvisie waarbij het klantrendement en de communicatiestrategie elkaar voortdurend beïnvloeden. Het is een voorbeeld van hoe de marketingafdeling en bij uitbreiding ook de andere afdelingen die contact hebben met de klant baat hebben bij een CRM-systeem. In dit blog hebben we het over de voordelen van customer marketing: wat levert het in feite op?

# 1. Stijging van de klanttevredenheid

Bedrijven die customer marketing toepassen, merken over het algemeen een stijging van de algemene klanttevredenheid. Natuurlijk zal die stijging niet op alle vlakken even groot zijn. Over het algemeen zijn klanten tevredener over de adviesverlening, de verkoopafdeling en de klachtenafhandeling. Ook zijn ze tevredener over het nakomen van beloften. Op bepaalde domeinen heeft customer marketing anderzijds geen invloed en daar zal de klanttevredenheid niet automatisch stijgen of dalen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kwaliteit van de geleverde goederen of diensten. Een tevreden klant zal er natuurlijk niet zo snel moeilijk over doen en is al blij dat hij een vervangproduct krijgt.

# 2. Gemotiveerde medewerkers

Tevreden klanten zorgen voor tevreden medewerkers. Er zijn verschillende onderzoeken verricht die empirisch bewijs leveren voor een stijgende motivatie van medewerkers bij de introductie van customer marketing. Dat heeft natuurlijk verschillende verklaringen. Het aantal klachten neemt af en dat geeft dan weer meer voldoening. De introductie van klantenteams heeft een gelijkaardig effect. Ook hier geldt dat de motivatie bij medewerkers niet op alle niveaus even sterk stijgt, maar er is alleszins geen stijging merkbaar. Onder andere de motivatie om betrokken te zijn bij beslissingen en om initiatief te nemen stijgt aanzienlijk. En dat is natuurlijk heel belangrijk voor ondernemingen die een bottom-upstrategie willen hanteren.

# 3. Meer inzicht in klanten

Door de klant centraal te plaatsen, verwerven ondernemingen eenvoudig nieuwe inzichten. In plaats van dure marktstudies, krijgen ze de informatie dan vanuit de klantenteams. Deze waardevolle inzichten openen dan weer nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld met het oog op productverbeteringen en productontwikkelingen. Hoe beter je je klant zijn wensen en noden kent, hoe beter je de producten daarop afstemt.

# 4. Geld, omzet en winst

Daar is het voor ondernemingen natuurlijk om te doen. Via customer marketing is het mogelijk om goede klanten te identificeren, een juiste communicatiestrategie te bepalen en ze langer te houden. Door op de juiste manier met de juiste klanten te communiceren, worden budgetten en middelen veel efficiënter besteed. Er gaan minder kosten naar het verwerven van nieuwe klanten terwijl grote klanten langer blijven en dus ook blijven opbrengen. Door de verbeterde klanttevredenheid geven ze zelfs meer uit. En dan zijn nieuwe producten zeker een schot in de roos. Dan hoeft het niet te verbazen dat er meer winst wordt gemaakt. Dat er eerst investeringen nodig zijn om het allemaal te doen draaien? Dat neem je er dan toch gewoon even bij?

Een geschikt CRM-systeem vinden

Customer marketing staat nergens zonder een CRM-systeem waarin alle informatie wordt gecentraliseerd. Aan zo’n CRM-systeem hoef je echter geen peper te eten. Vergelijk CRM-systemen en vind betaalbare CRM-systemen die je helpen met het uitrollen van een customer marketingstrategie.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2024!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(5 reviews)8.8/10
SuperOffice CRM systeem € 44,- p/m
Incl. agenda & e-mail
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

customer marketing

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie