4 redenen om in gesprek te gaan met de klant

Leestijd: ongeveer 2 minuten 10 september 2020 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl  (2) AFAS

Klantgesprekken zijn een gigantische meerwaarde voor bedrijven. Dat is meteen ook de reden waarom bedrijven het klantcontact nooit volledig zullen automatiseren. Er zijn tegenwoordig veel meer manieren om in gesprek te gaan met de klant. Maak daar gebruik van.

# 1. Je leert de klant kennen

Een succesvol bedrijf weet wat klanten willen, waar ze van gruwelen en waar hun behoeften liggen. Producten en diensten worden daarop aangepast en voor je het weet vliegt alles de deur uit. Het is een beetje een simplistische weergave, maar het toont aan hoe belangrijk het is om zicht te krijgen op de echte behoeften, noden en problemen van klanten. De beste manier waarop je dat kan doen, is door rechtstreeks contact te hebben met klanten. Je hoeft heus niet elke klant even te bellen, maar grijp elke kans aan om meer te leren over de klant, noteer die informatie en zorg dat je er conclusies uit kan trekken. De meerwaarde van een goed CRM-systeem moeten we hierbij wel benadrukken.

# 2. Je voorkomt vluchtende klanten

Wanneer je de klantenpiramide bestudeert, zie je meteen hoe belangrijk de actieve klanten zijn. De bestaande klanten genereren 93% van de winst. Het is onlogisch om al het marketingbudget naar nieuwe klanten te laten gaan en de bestaande klanten links te laten liggen. Door het gesprek met de klant aan te gaan, ontdek je tijdig dat een individuele klant aan een exitscenario denkt. Hierdoor kan je onderliggende problemen nog tijdig verhelpen en voorkomen dat de klant wegloopt. Onthoud: het kost je meer om een bestaande klant te vervangen dan om een bestaande klant te behouden.

# 3. Beter beoordelen van klanten

Alle klanten zijn verschillend en hebben nood aan een andere aanpak. Het is zeker niet zo dat er evenveel budget naar elke klant moet gaan. Daarom zetten we klanten uit op een relatiematrix en hebben we het over kansklanten, topklanten, behoudklanten en gedoogklanten. Het uitzetten op een relatiematrix kan je niet alleen doen op basis van financiële parameters. Daarvoor moet je wat meer over je klant weten. Dat stelt je ook in staat om realistischere doelen voor elk type klant te stellen.

# 4. Indirect meer omzet genereren

Bedrijven hebben vaak de neiging om nogal veel over zichzelf te praten. Reclamespotjes, de website in wij-vorm, mailings vol met uitleg over hun producten. Het lijkt er wel op alsof ze helemaal geen tijd hebben voor de klant. Voor klanten is het vaak een verademing om eens centraal te staan. Neem dus je orderboek niet mee en laat je verkoperspraatjes thuis, maar knoop gewoon het gesprek eens aan. Het zorgt voor een betere klantenbinding, verstevigt de relatie met de klant en onrechtstreeks zorgt het uiteindelijk alsnog voor extra omzet. Het hoeft niet altijd zo direct te zijn.

CRM-software vergelijken

Een gesprek met de klant levert veel waardevolle informatie op, maar is enkel nuttig als er met die informatie ook wat wordt aangevangen. In een CRM-systeem verzamel je alle informatie over de klant. Eventueel kan die informatie zelfs anoniem worden verwerkt. Op die manier krijg je veel meer inzicht in je klant, maar ook in het breder klantbestand. Vergelijk CRM-software en haal het maximum uit een praatje.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2024!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(5 reviews)8.8/10
SuperOffice CRM systeem € 44,- p/m
Incl. agenda & e-mail
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

klantgesprek

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie