Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl (2) AFAS
Je webshop met een CRM-systeem koppelen is een goed idee. Het helpt om je klant persoonlijk te kennen en te helpen, waardoor je de klanttevredenheid en de loyaliteit verhoogt. Bovendien helpt het ook om inactieve klanten opnieuw te activeren en natuurlijk zijn er nog wel andere redenen waarom een koppeling noodzakelijk is. Hieronder leggen we er een aantal voor je uit en geven we meteen ook een aantal voorbeelden mee.
# 1. Persoonlijk en snel helpen van klanten
Recente onderzoeken tonen aan dat consumenten een persoonlijke service belangrijker vinden dan een snelle service. En daar kan het wel eens mislopen wanneer je webshop uit zijn jasje groeit. Naarmate het klantenbestand groeit, wordt het moeilijker om alle klanten nog “persoonlijk” te kennen. Een klant die een vraag heeft over een wasmachine die hij via je webshop kocht? Zonder een centraal systeem is de verwerking hiervan traag en de klant zal zelf nog allerlei extra info moeten verschaffen, zoals om welk model het gaat. Dankzij een CRM-systeem heb je alle gegevens meteen voorhanden en kan je de klant dan ook onmiddellijk helpen. De klanttevredenheid stijgt, terwijl de verwerkingstijden afnemen. Dubbel win.
# 2. Koopgedrag herkennen
Met een CRM-systeem kan je heel eenvoudig het koopgedrag van klanten herkennen en daarop inspelen. Stel je even voor dat een klant elke maand koffie bestelt. Zoiets merk je op. Dan kan je elke maand automatisch een voorstel uitbrengen om met één klik vanaf de mailbox opnieuw koffie te bestellen, de ene keer vergezeld met een leuk extraatje en de andere keer met een korting. Dat gaat de klant zeker leuk vinden en bovendien verhoog je de klantloyaliteit. Wedden dat hij er niet eens aan denkt om bij een concurrent te snuisteren?
# 3. Klanttevredenheid verhogen
Er zijn zo van die dingen die klanten belangrijker vinden dan je producten. Zichzelf bijvoorbeeld. Een persoonlijke aanpak scoort altijd beter. Wat dacht je bijvoorbeeld van een verjaardagskaartje met een korting (het mag ook een mailtje zijn) of een korting voor de tiende aankoop? Klanten weten ook wel dat het allemaal geautomatiseerd is, maar uiteindelijk kunnen ze zo’n kortingscodes echt wel appreciëren. Ze zullen minstens een kijkje nemen op je website en de klanttevredenheid zal meteen stijgen.
# 4. Inactieve klanten activeren
Inactieve klanten hoeven niet verloren te gaan, maar dan moet je wel tijdig actie ondernemen. Hiervoor moet je die klanten in de eerste plaats wel herkennen. Een mogelijke manier om een inactieve klant te activeren, is een speciale kortingscode omdat je de klant al 60 dagen moet missen. Het voordeel van zo’n kortingscodes is overigens dat je meteen ook weet in welke mate ze efficiënt zijn en of ze ook effectief worden gebruikt.
CRM-systemen vergelijken
Hierboven hebben we maar vier mogelijkheden van een koppeling met het CRM-systeem benoemd, maar eigenlijk kunnen we zo wel even verdergaan. Samengevat kunnen we stellen dat het bij een kleine webshop misschien nog wel handmatig lukt. Eenmaal een webshop sterk groeit, is de koppeling met een CRM-systeem de enige logische keuze. Via onze vergelijkingstool vergelijk je verschillende CRM-systemen en vind je snel een CRM-systeem dat je aan je webshop koppelt. Vergelijk online CRM-systemen en pluk er de vruchten van.
De best gewaardeerde crm systemen van 2024!
Inclusief app
30 dagen gratis
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk
Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!