4 tips voor een betere customer experience

Leestijd: ongeveer 2 minuten 26 augustus 2022 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 3:
(1) e-Boekhouden.nl  (2) Silvasoft.nl  (3) AFAS

De klant is koning, maar het is niet altijd eenvoudig om de koning tevreden te stellen en tevreden te houden. De koning heeft nu eenmaal veel eisen. Gelukkig kan je wel het een en ander doen om de customer experience te verbeteren. Dit leidt in een betere klanttevredenheid en een hogere kans op herhaalaankopen, wat dan weer positief is voor de omzet van de onderneming. De onderstaande vier tips helpen je bij het bereiken van deze doelstellingen.

# 1. Zorg voor een krachtige strategie

Een goede customer experience creëer je niet zomaar. Er gaat een strategie aan vooraf. Ontwikkel een duidelijke strategie om de ervaring van de klant te verbeteren. Hoe je dit moet doen, verschilt per bedrijf en is ook afhankelijk van het type klant. Over het algemeen dien je de volgende richtlijnen in het achterhoofd te houden:

  • Anticipeer reeds vooraf op de behoeften van de klant. Begrijp wat de klant zoekt en stem de diensten daarop af
  • Verzamel feedback van klanten en ga daarmee aan de slag
  • Wees goed bereikbaar voor klanten
  • Bied een proactieve klantenservice en wacht niet tot de klant zelf contact opneemt, bijvoorbeeld door een FAQ aan de website toe te voegen

# 2. Bied live ondersteuning

Meer dan zes op de tien klanten geeft aan dat ze sneller terugkeren naar een website die live ondersteuning biedt. Een dag moeten wachten op een antwoord kan dus dodelijk zijn. Implementeer daarom een chat of maak gebruik van chatbots. De afgelopen jaren zijn er grote stappen gezet op het gebied van AI-chatbots. Betrokkenheidstools als co-browsing en videochat zijn eveneens aan te raden. Verder kan je de website uitbreiden met bijvoorbeeld een kennisbank, zodat klanten zelf op zoek kunnen gaan naar de oplossing voor hun probleem.

# 3. Zorg voor een feedbackloop

Je kan nooit alles meteen goed doen. Daarom is het belangrijk om te leren van wat je niet goed doet. Begin bij het vragen om feedback en ga met deze gegevens aan de slag. Dit kan je voor een groot deel automatiseren door middel van enquêtetools en het automatisch vragen om de deelname aan het onderzoek. Analyseer waar klanten mee zitten en hoe je deze problemen kan verhelpen. Vervolgens stuur je de strategie bij en herhaal je dit proces. Beetje per beetje zorg je zo voor een betere customer experience.

# 4. Maak gebruik van een CRM-systeem

De beste tip van allemaal is misschien nog wel om aan de slag te gaan met een CRM-systeem. Een CRM-systeem is nu eenmaal speciaal ontworpen om klantgegevens bij te houden en betere klantrelaties te realiseren. Een goed CRM-systeem wordt bijvoorbeeld geïntegreerd met de software van de marketing en de sales, waardoor talloze informatiebronnen worden samengevoegd en je de klant echt leert kennen. En dat helpt om beter in te spelen op de klantbehoeften en om een betere service te bieden. Het aantal aanvullende functies van CRM-software is de afgelopen jaren enorm gegroeid, waardoor de mogelijkheden niet op een hand te tellen zijn. Klinkt dit interessant? Check dan onze top 3 met CRM-systemen en vraag proefaccounts aan om het alvast even uit te proberen.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2023!

(168 reviews)9.7/10
e-Boekhouden.nl CRM systeem € 9,50 p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

customer experience

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie