Dit is hoe markteers moeten omgaan met buyer persona’s

Leestijd: ongeveer 3 minuten 4 december 2020 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl  (2) AFAS

In onze eerdere blog hadden we het over het opstellen van een buyer persona. Een buyer persona helpt een bepaalde klantengroep een gezicht te geven waardoor je die doelgroep beter begrijpt. Natuurlijk is en blijft het wel belangrijk dat elke persona ook op een juiste manier wordt benaderd. De marketeer kan er alvast veel informatie uit putten.

Unieke benadering per persona

In de eerste plaats is het belangrijk om elke persona op een andere manier te benaderen. Sommige persona’s zal je bijvoorbeeld in de u-vorm moeten benaderen en andere dan weer in de je-vorm.

Je zal ook merken dat iedere persona op een andere manier naar je merk of bedrijf kijkt. Ze vinden andere zaken belangrijk. Sommige persona’s zijn heel gevoelig voor een uitstekende klantenservice. Andere persona’s willen vooral technische eigenschappen van een product zien. Inhoudelijk moet je je mailings daarop afstemmen.

Verder verfijnen met behulp van A/B-testen

De praktijk leert dat niet alles zomaar zal werken. Je kan dan wel het een en ander over een persona weten, maar uiteindelijk kan je niet in de klanten hun hoofd kijken. Een goede manier om te weten te komen wat al dan niet werkt, is door zogenaamde A/B-testen uit te voeren. Hierbij deel je de klanten op in twee groepen, een A-groep en een B-groep. De A-groep krijgt de mailing, de website of de content te zien zoals je het bij deze doelgroep vooropstelt. Dit is de controlegroep. Bij de B-groep voer je dan weer aanpassingen door.

Zo kan je bijvoorbeeld op een andere USP focussen, een andere aanspreekvorm gebruiken, een andere afbeelding tonen enzovoort. Je kan hier eenvoudig mee experimenteren en de verschillen zijn soms ongelofelijk groot. Een bepaalde USP iets hoger in de opsomming zetten of een call-to-action vetgedrukt maken, kan bijvoorbeeld in een veel hogere conversie resulteren. Het is belangrijk dat je dergelijke bevindingen linkt aan de buyer persona en dat je stap voor stap je communicatie optimaliseert.

Medium afstemmen op de persona

Niet alleen de inhoud van je communicatie kan per buyer persona verschillen, maar ook het medium waarmee je communiceert. Jongeren hoef je echt niet (alleen) per brievenpost te bereiken. Hier kan je bijvoorbeeld focussen op gesponsorde berichten via sociale media of op hun digitale postbus. Voorbeelden van manieren waarop je een persona kan bereiken zijn:

  • Brievenbuspost
  • Website
  • Mails
  • Webinars
  • Instructievideo’s
  • Advertorials
  • Vakbladen
  • Whitepapers en e-boeken
  • Landingspagina’s
  • Blogs en vlogs
  • Influencers

Communicatie afstemmen op het medium

Kenmerkend daarbij is dat de manier van communiceren per medium kan verschillen. Zo blijft brievenbuspost toch altijd iets afstandelijker dan sociale media. Op sociale media de u-vorm gebruiken oogt bijvoorbeeld heel onnatuurlijk. We zitten net lekker gezellig te kletsen, wat kom jij hier vousvoyeren? Ook hier zal je per buyer persona op zoek moeten gaan naar de beste communicatievorm- en methode.

In ieder geval is het belangrijk dat je contentverzadiging voorkomt. Louter veel content voorzien, is niet voldoende. Het is belangrijk dat je eruit kan springen en dat je een meerwaarde bent. Blijf daarom trouw aan relevante content en relevante communicatie. Ook hier geldt dat je daarvoor maar beter je doelgroep kent.

Ontdek de mogelijkheden van CRM-software

Buyer persona’s kunnen door marketeers worden gebruikt om het marketingbudget efficiënter aan te wenden en de conversie te verhogen. Een goed CRM-systeem helpt je om je doelgroep beter te leren kennen en om concrete persona’s op te stellen. Klinkt interessant? Ontdek zelf de mogelijkheden van CRM-software en vraag proefaccounts voor CRM-software aan.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2024!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(5 reviews)8.8/10
SuperOffice CRM systeem € 44,- p/m
Incl. agenda & e-mail
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

buyer persona, communicatie, medium

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie