Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl (2) AFAS
Voor een succesvolle marketingcampagne is het belangrijkste dat de gewenste boodschap op het gewenste moment bij het gewenste publiek aankomt én dat het daar ook nog eens het gewenste resultaat heeft. Het is zeker niet zo dat een CRM-systeem alle wensen zal vervullen. Het verpakken van de boodschap is nog steeds de taak van de marketeer. Maar toch is een CRM-systeem behoorlijk nuttig. Het is zelfs uitgegroeid tot een eigen discipline: CRM-marketing. Want weten hoe je boodschappen moet verpakken, is behoorlijk waardevol.
Wat is een CRM-systeem?
CRM, de afkorting voor Customer Relationship Management, omvat alle processen die worden gebruikt om tot betere relaties met klanten te komen en deze relaties beter te onderhouden. Om deze doelstellingen te behalen, maakt men gebruik van CRM-software. Deze software verzamelt klantgegevens, interpreteert deze gegevens en geeft het eenvoudig weer. De informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt om tot een betere klanttevredenheid te komen. Het is nuttig voor uiteenlopende actoren. Omdat verkopers bijvoorbeeld beter weten waar in de verkooptrechter een kandidaat-klant zich bevindt, boeken ze meer successen. En ook marketeers kunnen de informatie uit de CRM-software gebruiken.
Inzicht zorgt voor betere marketingstrategieën
De CRM-software biedt marketeers dan ook inzicht in de doelmarkt en het doelpubliek. Het zorgt ervoor dat ze het doelpubliek beter leren kennen en dat ze beter weten hoe ze hen moeten bereiken. Ze weten welk type mensen behoefte heeft aan de goederen of diensten en wie ze moeten bereiken. Vervolgens kunnen ze deze mensen onderverdelen in deelgroepen.
Een CRM-systeem staat marketeers toe om reclame-inspanningen beter af te stemmen op afgelijnde groepen die een aantal gelijkenissen vertonen. Als deze groep ook nog eens aan een specifiek kanaal kan worden gelinkt, is het nog eenvoudiger om hen te bereiken.
Op basis van de CRM-software kunnen marketeers ook betere marketingstrategieën ontwikkelen. Centraal hierbij staat dat er efficiënter met tijd en geld wordt omgesprongen. En daar kan een onderneming alleen maar wel bij varen.
Bijsturen tijdens een marketingcampagne
Niet alleen bij het plannen van een marketingcampagne is de CRM-software nuttig, ook tijdens het uitrollen ervan mag het belang van CRM-software niet worden onderschat. Het is namelijk mogelijk om alle contactmomenten op te volgen en om meteen te analyseren wat werkt of niet werkt. Als iets niet blijkt te werken, kan het een en ander direct worden stopgezet. Het helpt om gaandeweg campagnes bij te sturen en om te voorkomen dat men budget verspilt.
Leren van vroegere contactmomenten
Een extra voordeel van CRM-software is dat het historische gegevens bijhoudt. Het is dan ook mogelijk om bij te leren van antecedenten en eerdere contactmomenten. Op basis hiervan kunnen marketeers bepalen wat werkt en wat niet werkt. CRM-software is dan ook heel nuttig bij het uitvoeren van A/B-tests en om te kijken welk effect dit heeft op de klant. Dit hoeven ze overigens heus niet allemaal handmatig te doen. De betere CRM-software maakt namelijk gebruik van kunstmatige intelligentie. Als er voldoende gegevens beschikbaar zijn, kan het dan zelfstandig adviseren.
CRM-systemen zijn heel toegankelijk
En het beste van alles is misschien nog wel dat CRM-software eenvoudig te gebruiken is. Je hoeft er geen Einstein voor te zijn en het is niet nodig om peperdure cursussen te volgen. Bovendien is een hedendaags CRM-systeem allesbehalve duur en is het vaak gemakkelijk te implementeren, wat voor een groot deel te danken is aan de vele SaaS-oplossingen die op de markt zijn.
De best gewaardeerde crm systemen van 2024!
Inclusief app
30 dagen gratis
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk
Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!