Feedback en informatie ontvangen van leads en klanten

Leestijd: ongeveer 2 minuten 31 december 2020 0 reacties

De meningen van klanten zijn heel belangrijk en wel om verschillende redenen. Het kan bijvoorbeeld helpen om te bepalen waar er scheidingslijnen tussen verschillende doelgroepen liggen. Het maakt duidelijk hoe verschillende buyer persona’s van elkaar te onderscheiden zijn en waar je misschien nog meer A/B-tests moet uitvoeren. Daarnaast kan het ook helpen om de respondent beter te identificeren en ten slotte vinden klanten het ook gewoon aangenaam om te weten dat er naar hen wordt geluisterd, maar dit dan enkel op voorwaarde dat er ook iets met hun input wordt aangevangen. Er zijn eigenlijk twee manieren om dit te doen: zelf om input vragen of openstaan voor de input die je automatisch al krijgt.

Actief feedback verzamelen

Een van de eenvoudigste manieren is om zelf actief te vragen naar meningen door enquêtes per mail te verzenden, telefonisch af te nemen of enkele enquêteurs op pad te sturen. Dit zorgt meteen voor feedback die snel te verwerken is. Enquêtes kunnen eenmalig worden verzonden, maar dit kan ook worden geautomatiseerd. Zo kan er na elke verkoop gevraagd worden wat ze nu van het product, de service en de prijs vinden. Zo krijg je een continue stroom aan informatie binnen.

Weet wel dat zo’n enquêtes ook een meerwaarde moeten zijn. Bedenk daarom vooraf wat je wil weten. Wil je dat je klanten je de juiste richting aanwijzen? Wil je feedback? Wil je ook de kennis en expertise van klanten aanspreken? Je merkt dat je vraagstelling altijd anders zal zijn, maar dit zal telkens heel specifiek moeten zijn omdat je enkel dan waardevolle informatie krijgt die eenvoudig te vergelijken is.

Toch moet je niet alleen aandacht hebben voor wat jij wil vragen, maar ook voor wat de klant wil antwoorden. Daarvoor is het belangrijk dat de vraagstelling wordt begrepen (op het niveau is van je doelgroep), de enquête niet te lang duurt, je oplet met het vragen naar gevoelige informatie enzovoort.

Openstaan voor feedback

Je hoeft niet altijd zelf om meningen te vragen. Een andere eenvoudige manier om meningen te verzamelen, is door middel van zogenaamde ticketing forms. Via dergelijke formulieren kunnen bezoekers een probleem melden en krijgen ze vervolgens een aantal invulvelden te zien. Deze informatie kan worden gebruikt om in kaart te brengen welke problemen en onduidelijkheden vaak worden ervaren. Hierbij kan er zelfs een loutere feedbackoptie voorzien worden, waarbij eenzelfde formulier wordt gebruikt om actief tips en feedback te verzamelen. Ook informatie uit andere mails, een forum bij je website of sociale media is echt wel een meerwaarde. Dergelijke feedback is niet altijd even concreet, maar vaak nog waardevoller omdat het vaak gaat over domeinen waar je nog geen aandacht voor had. Nog te vaak wordt er echter te weinig of zelfs niks aangevangen met feedback die via dergelijke kanalen binnenkomt.

Een van de belangrijkste informatiebronnen blijft hoe dan ook de directe interactie met leads en klanten. Denk daarbij ook aan chatfunctionaliteiten. Je kan dan heel eenvoudig een aantal zaken in kaart brengen en diepgaand de problemen en noden bespreken en analyseren. Chatbots zijn zeker een meerwaarde om een aantal taken te automatiseren, maar de kracht van een goede chatoperator die de juiste vragen op het juiste moment stelt, mag toch niet worden onderschat.

De best gewaardeerde crm systemen van 2021!

(149 reviews)9.7/10
e-Boekhouden.nl CRM systeem € 9,50 p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

feedback

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie