Hoe verzamel ik leads voor mijn CRM-database?

Leestijd: ongeveer 2 minuten 25 december 2020 0 reacties

Een CRM-systeem is niks zonder een rijkelijk gevulde CRM-database. Leads vinden en in je CRM-database opnemen, is dan ook cruciaal om groei te bewerkstelligen. Natuurlijk moet je brand awareness genereren met allerlei reclameboodschappen, maar daarmee heb je nog niks concreet in handen. Wij hebben het over verschillende manieren om leads te verzamelen. De combinatie van deze verschillende manieren zal in de praktijk het beste werken.

Betalen voor leads

De meest eenvoudige manier is nog steeds gewoon betalen voor leads. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan je bijvoorbeeld een freelancer inschakelen die de markt telefonisch afspeurt op zoek naar goede leads. Denk wel altijd goed na over de waarde van leads die je koopt. Zijn het bijvoorbeeld MQL’s of SQL’s? Een alternatief vinden we binnen de markt van affiliate marketing. Dit is iets wat ook verzekeraars doen. Zij betalen andere websites omdat die hen nieuwe leads opleveren. Vooral vergelijkingstools zijn daarbij heel doeltreffend.

Nog een andere manier is door te werken met landingspagina’s op je website, waarna je via een pay-per-click-systeem relevante bezoekers naar de landingspagina brengt. Hier kunnen ze vervolgens hun gegevens achterlaten. Zo’n landingspagina bevat eenvoudige informatie, een goede call-to-action en kan bijvoorbeeld enkele quotes van eerdere klanten weergeven. Hiermee kunnen goede resultaten worden behaald.

Retargeting

Na deze eerste fase kan het natuurlijk dat je de kandidaat-lead niet hebt kunnen verzilveren. Ze kwamen bijvoorbeeld wel op de landingspagina terecht, maar lieten hun gegevens niet achter. Je hoeft niet bij de pakken te blijven zitten, want het is vaak voordeliger om deze potentiële lead alsnog te strikken dan om een nieuwe te zoeken. Het is zelfs logisch: onderzoek toont aan dat we 6 tot 8 keer met een bedrijf in contact moeten komen vooraleer we er zaken mee doen. Retargeting is dan ook het antwoord.

Bij retargeting geef je advertenties weer die de bezoeker volgen. Wanneer ze op andere websites zoals Facebook surfen, blijven ze je te zien krijgen. Zo komen ze steeds vaker in aanraking met je bedrijf en beschouwen ze je steeds meer als betrouwbaar.

Search Engine Optimization (SEO)

Een andere manier om ervoor te zorgen dat gebruikers vaker in contact komen met je bedrijf is door middel van SEO. Hierbij optimaliseer je je website op basis van zoekwoorden of zoekvragen die potentiële leads gebruiken in zoekmachines als Google. Ze komen dan op jouw website terecht, waar jij hun vragen beantwoordt en hen van betrouwbare en correcte informatie voorziet. Je bouwt zo aan een betrouwbare reputatie en je kan zelfs een pad opzetten naar meer content, landingspagina’s en dergelijke meer. Alles om de lead te verzilveren.

Steeds meer nieuwe methoden

De tijd dat de telefoon en een website de belangrijkste methodes waren om leads te verzamelen, ligt al even achter ons. Het is belangrijk om een holistische visie te hanteren en aandacht te hebben voor andere methoden die mogelijk ook gewoon werken en bestaande methoden kunnen versterken. Chatrobots blijken bijvoorbeeld een meerwaarde te zijn, net zoals sociale media. En vergeet ten slotte zeker niet dat fysieke evenementen eveneens nieuwe leads kunnen opleveren!

De best gewaardeerde crm systemen van 2021!

(131 reviews)9.7/10
e-Boekhouden.nl CRM systeem € 9,50 p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
30 dagen gratis
(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie