Ontdek de verregaande mogelijkheden van CRM voor de horeca

Leestijd: ongeveer 2 minuten 25 maart 2022 0 reacties

Men zegt wel eens dat onze samenleving alleen maar onpersoonlijker wordt. Dat zou een gevolg zijn van de digitalisering. In de horecabranche lijkt echter het omgekeerde waar te zijn. Na de opkomst van grote ketens zijn het vooral de kleine en persoonlijke hotels en de gezellige conceptrestaurantjes die het momenteel heel goed doen. En dat is niet ondanks de digitalisering, maar dankzij de digitalisering. Want dankzij digitale tools is een persoonlijke beleving nog beter te garanderen.

CRM voor de horeca

We hebben het uiteraard over CRM-tools. Deze CRM-tools maken het mogelijk om betrokken te zijn en zichtbaar te zijn, zowel ten opzichte van bestaande klanten als ten opzichte van potentiële klanten. Je komt op regelmatige tijdstippen met ze in contact en dat via uiteenlopende kanalen. CRM-tools helpen daarbij om een aantal taken te automatiseren. Hieronder bespreken we een aantal mogelijkheden van dergelijke CRM-tools voor de horeca.

Klanten echt leren kennen

Moderne CRM-tools kunnen automatisch informatie van (potentiële) klanten verrijken. Het houdt bijvoorbeeld bij wat deze klanten bestellen of welke wensen ze hebben. Bij het volgende bezoek kan je daar rekening mee houden. Ook kunnen CRM-systemen de informatie verrijken met bijvoorbeeld informatie van sociale media of met de activiteiten op je website. Zo kom je te weten wat de klant bezighoudt en wat hij belangrijk vindt. Door daarop in te spelen, doe je zowel de klant als jezelf een plezier. Want een tevreden klant is een terugkerende klant.

Voer relevante gesprekken met klanten

Daarnaast helpt CRM-software om relevante en persoonlijke gesprekken met de klant te voeren. Als je bijvoorbeeld merkt dat de klant gek is van je asperges, kan je een mailtje verzenden als het aspergeseizoen is aangebroken. Of als er aspergesoep op het dagmenu staat. Dergelijke mails kan je zelfs automatiseren of je kan e-mailwaarschuwingen ontvangen als de mail wordt geopend en er op het reservatielinkje wordt geklikt. Zo meet je het succes van je e-mailcampagnes.

Klanten activeren en belonen

Bovendien draagt CRM-software bij aan de betrokkenheid. Er zijn verschillende manieren op basis waarvan je prospects en klanten kan activeren. Belonen speelt daarbij een belangrijke rol. Het gaat natuurlijk om loyaliteitsprogramma’s en passende beloningen, maar denk ook aan andere acties. Nieuwe gasten stuur je na het etentje bijvoorbeeld een mail met een kortingscode. Zo moedig je ze aan om eens terug te keren. En bestaande klanten stuur je een berichtje op hun verjaardag. Als ze deze week nog langskomen, genieten ze van twee glaasjes champagne van het huis! Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van manieren om klanten te activeren.

Vlotter communiceren met klanten en prospects

Ten slotte helpt een CRM-systeem je om vragen van klanten sneller te beantwoorden. Er is niets vervelenders dan lang te moeten wachten op een antwoord. Als horecaondernemer heb je het echter druk en je kunt nu eenmaal niet overal tegelijkertijd zijn. Een CRM-systeem centraliseert de communicatie met klanten en prospects en staat je toe om alles vanuit een centraal platform te behandelen. Hierdoor beantwoord je meteen de vragen die binnenkomen, ongeacht of dat nu per mail, via sociale media of via een ander kanaal is.

De best gewaardeerde crm systemen van 2022!

(168 reviews)9.7/10
e-Boekhouden.nl CRM systeem € 9,50 p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

horeca

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie