Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl (2) AFAS
Het is natuurlijk eigen aan CRM-software dat het net alles in een pakket bundelt. Ook bijvoorbeeld Microsoft CRM of Salesforce CRM kiezen voor zo’n overkoepelende oplossing waarmee je tegelijkertijd de verkoop en de marketing automatiseert, net zoals talloze andere bedrijfstaken. Deze centralisering is een van de voordelen van CRM-systemen. Toch is het niet altijd de beste oplossing.
Het problemen van zo’n overkoepelende oplossing, ook wel een CRM Business Suite genoemd, is dat het niet altijd voldoet en vaak meteen heel prijzig is. Zeker als er voor bepaalde processen bijzondere eisen gelden, zal een CRM Business Suite niet altijd de beste oplossing zijn. Ook kan zo’n CRM Business Suite gewoon te uitgebreid en dus ook te duur zijn voor de noden die er zijn.
CRM-systemen met API-koppelingsmogelijkheden
In het eerste geval kan de CRM Business Suite wel worden gebruikt, maar zijn er aanvullende pointoplossingen nodig. Deze pointoplossingen zijn gericht op specifieke domeinen en gaan over het algemeen verder dan wat de CRM Business Suite brengt. De voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat je zo’n pointoplossing ook met de CRM Business Suite kan koppelen. Hiervoor is er een API-koppeling nodig. Ga na of de CRM-leverancier dergelijke API-koppelingen toestaat.
Aan zo’n API-koppelingen zijn er bovendien ook best wel wat nadelen verbonden. Het resulteert namelijk in extra kosten, beheersuitdagingen en mogelijk ook in beveiligingsrisico’s. Het voordeel is natuurlijk dat je over meer mogelijkheden beschikt.
Voor de koppeling van de CRM Business Suite en de pointoplossing zal je mogelijk niet zelf over de nodige kennis beschikken en dus zal je een implementatiepartner moeten kiezen. Er zijn ruimschoots voldoende implementatiepartners die op de markt actief zijn, maar de praktijk leert dat je het beste kiest voor een implementatiepartner die gespecialiseerd is. Zo zijn er implementatiepartners met expertise in de farmaceuticasector, de automotivesector enzovoort. Ze zijn vaak iets duurder, maar hun extra ervaring en kennis is echt wel een meerwaarde. Kijk echter niet alleen naar de specialisatie in een specifieke sector, maar ook naar de ervaring die ze hebben met een specifiek CRM-systeem.
Wanneer je zelf voor de implementatie gaat zorgen en de kennis daarvoor in huis hebt, is het belangrijk dat zowel de CRM-software als de pointsoftware over voldoende documentatie beschikken om de koppeling eenvoudig te laten verlopen. Dit is in de praktijk niet altijd het geval. Er zijn zelfs leveranciers die de meest gedetailleerde documentatie alleen ter beschikking stellen van resellers.
Modulair opgebouwde CRM-oplossingen
In het tweede geval kan het interessant zijn om te kiezen voor CRM-systemen die modulair zijn opgebouwd. Hierbij worden de mogelijkheden door middel van modules aangeboden, waarbij elke module een eigen prijskaartje heeft. Zeker bij online CRM-systemen wordt er steeds vaker voor zo’n modulaire oplossing gekozen. Ook bij API-koppelingen kan dit interessant zijn omdat er dan niet dubbel hoeft te worden betaald voor de pointoplossing en de reeds aanwezige module.
Eenvoudig een geschikte CRM-oplossing vinden
Waar je ook naar op zoek bent, wij helpen je bij het vinden van een geschikte CRM-oplossing. Op deze website vind je dan ook verschillende leveranciers van CRM-software terug en kan je door middel van handige keuze-opties al snel een geschikte CRM-leverancier vinden. Maak nu de vergelijking en vind een passende oplossing.
De best gewaardeerde crm systemen van 2024!
Inclusief app
30 dagen gratis
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk
Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!