Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl (2) AFAS
Klanten worden steeds kieskeuriger en dus hoeft het niet te verbazen dat steeds meer ondernemingen inzetten op een optimale relatie met de klant. CRM en de bijhorende CRM-software spelen daarbij een belangrijke rol. Maar wat is CRM-software eigenlijk? Wat kan het? En wat moet ik ermee? Dat ontdek je in dit blog.
Betekenis van CRM
CRM is de afkorting van Customer Relationship Management. CRM draait dan ook volledig rond het managen van je klantenbestand en je klantenrelaties. Het grote doel daarbij is om de relatie met klanten te optimaliseren, maar daarnaast zijn er ook talloze andere voordelen aan CRM verbonden. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van de werkdruk en een efficiëntere behandeling van klantenvragen. Hoewel CRM-software voornamelijk voor dergelijke doelen wordt gebruikt, kan het ook worden ingezet om potentiële klanten te managen in het kader van het salesproces.
Elk bedrijf zal met andere woorden een andere CRM-strategie hanteren die ook past binnen het breder beleid van de onderneming. Een prijsvechter zal logischerwijs een andere CRM-strategie hebben dan een onderneming die prat gaat op de beste klantenwaardering.
Wat is een CRM-systeem?
Het CRM-systeem, ook wel CRM-software genoemd, is het softwarepakket dat je CRM-strategie mogelijk maakt. Het biedt in de eerste plaats een centrale plek waar alle informatie van klanten en prospects samenkomt. Hierin worden ook alle klantencontacten bijgehouden. Telkens een klant contact heeft met het callcenter of een bestelling plaatst, wordt alle informatie aan zijn naam gekoppeld. Kenmerkend voor een CRM-systeem is dat alle uithoeken van de onderneming ermee verbonden zijn. Volgt er een juridische procedure? Dan komt de briefwisseling in het CRM-systeem terecht. Had de salesafdeling een goed telefonisch gesprek? De samenvatting daarvan zit in het CRM-systeem.
Ten tweede is deze centrale informatiebron intern bereikbaar. Hierdoor weten de werknemers van het callcenter meteen waarover het gaat en over welke mail de klant het heeft. Of hierdoor weet de verkoper maar al te goed waar de klant eerder veel belang aan hechtte. Dat dit voor een beter klantcontact zorgt, is de logica zelve.
Toch is een CRM-systeem ook meer dan een centrale plek om klantgegevens op te slaan en te raadplegen. Aan een CRM-systeem koppel je ook acties en follow-ups die passen binnen je bredere strategie.
Extra functionaliteiten van CRM-software
Wat CRM-software al dan niet kan, verschilt van leverancier tot leverancier. Naast de standaardfunctionaliteiten, zoals het maken van prijsafspraken per klant of het genereren van mailinglijsten, bieden sommige CRM-systemen ook de mogelijkheid om automatisch salesprognoserapporten te genereren, e-mails te tracken, intuïtieve samenvattingen te raadplegen of om even snel met een collega te chatten waar dat ene klantencontact nu weer over ging.
Soms kan je je CRM-software ook met andere softwarepakketten koppelen. Dan komen ook facturen automatisch in het centraal systeem terecht of zie je meteen of het bestelde product waarover de klant het had wel nog voorradig is.
Eenvoudig CRM-software vergelijken
Benieuwd naar wat CRM-software al dan niet kan? Maak dan vandaag nog de vergelijking. Via onze handige vergelijkingstool vergelijk je eenvoudig CRM-software op basis van de functionaliteiten, de extra mogelijkheden en de opzegtermijnen. Bovendien lees je ook reviews van echte gebruikers. Vergelijk nu CRM-software en vind in enkele seconden de beste software voor jouw onderneming.
De best gewaardeerde crm systemen van 2024!
Inclusief app
30 dagen gratis
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk
Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!