Wat is het verschil tussen CRM- en marketing automation software?

Leestijd: ongeveer 2 minuten 29 september 2020 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl  (2) AFAS

In onze vorige blogs hebben we het al verschillende keren gehad over de customer marketing-methode. Dat is vrij evident want de marketingafdeling haalt zeker rechtstreeks voordelen uit een goede CRM-strategie. Misschien is dat wel de reden waarom marketing automation software en CRM-software soms met elkaar in verwarring worden gebracht. Toch zijn het absoluut geen synoniemen van elkaar.

Van de marketingafdeling tot de volledige onderneming

Marketing automation software is software die speciaal gemaakt is voor marketingtaken. Hiermee worden marketingtaken geautomatiseerd, kan je bepaalde workflows automatiseren, kan je analyses maken enzovoort. CRM-software is dan weer software voor een bredere klantrelatiestrategie. Het gaat veel verder dan marketing automation software en werkt afdelingsoverschrijdend. Natuurlijk zijn er wel raakvlakken en kan CRM-software ook helpen bij bepaalde marketingtaken, terwijl het net zoals marketing automation software eveneens op interacties met potentiële klanten kan focussen. Toch is deze ondernemingsbrede aanpak geen onbeduidend verschil.

Plaats in de sales funnel

Marketing automation software en CRM-software focussen elk op een ander gebied van de sales funnel. CRM-software vertrekt van data en gegevens. Dat wil meteen ook zeggen dat het wordt gebruikt voor relaties met potentiële klanten waarvan al informatie is verwerkt. Als het om persoonsgegevens gaat, is daar vaak de toestemming voor nodig en dat gaat niet lukken bij personen waarmee er helemaal geen relatie is.

Marketing automation software gaat echter verder en focust ook op de raw leads, de ongefilterde leads die zich aan de top van de sales funnel bevinden. Eerst gaat marketing automation daarmee aan de slag. Ze worden gefilterd, onderverdeeld en stap voor stap warm gemaakt voor een aankoop. Gaandeweg krijgen we ook gegevens binnen. Pas als de raw leads zijn uitgegroeid tot een warme lead worden ze in het CRM-systeem opgenomen.

Mogelijkheden van het systeem

De twee systemen hebben volkomen andere doelstellingen en dan is het maar logisch dat ook de mogelijkheden en functionaliteiten anders zijn. Zo gebruik je marketing automation software bijvoorbeeld om A/B-testen uit te voeren, dynamische inhoud weer te geven, dripcampagnes op te zetten enzovoort. CRM-software gebruik je dan weer voor contactbeheer, het segmenteren van klanten, interacties te tracken enzovoort. Het zijn twee andere systemen met andere functionaliteiten en mogelijkheden.

Marketing automation software in CRM-software integreren

Eigenlijk kunnen we zeggen dat marketing automation software een lead klaarmaakt voor de verwerking in het CRM-systeem. Er is dus sprake van doorstroming. In een ideaal geval zijn deze softwaresystemen dan ook op elkaar aangesloten zodat de eerdere klantcontacten alvast duidelijk zijn. Zelfs als er geen individuele informatie beschikbaar is, heb je dan toch statistische gegevens die je meer informatie bieden over de klant.

Daarom wordt marketing automation software steeds vaker in een CRM-systeem geïntegreerd. De marketeer bereikt vanuit hetzelfde systeem eveneens de marketing automation software en denkt daardoor dan dat hij met CRM aan de slag is. Eigenlijk gaat het dan eerder om ERP-software, maar dat is dan weer een ander verhaal.

Integraties binnen CRM-software

Het is zeker niet zo dat elk CRM-systeem de integratie van marketing automation software faciliteert. Sommige CRM-systemen laten zich eenvoudiger integreren dan andere. Wij hebben in ons overzicht aangegeven wat eventuele extra mogelijkheden zijn. Ook als je op zoek bent naar een koppeling met voorraadbeheer, vind je er bijvoorbeeld een goed CRM-systeem terug. Vergelijk CRM-systemen en ontdek de mogelijkheden.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2024!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(5 reviews)8.8/10
SuperOffice CRM systeem € 44,- p/m
Incl. agenda & e-mail
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie