Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl (2) AFAS
Bij on-premises-CRM-software wordt de CRM-software lokaal, op de eigen servers, gehost. Alle gegevens bevinden zich dan ook binnen het eigen bedrijf en niet op de server van een derde partij. Voorbeelden van on-premises-CRM-software zijn Aurea en SalesManager. On-premises-CRM-software is de tegenhanger van cloud-CRM-software, waarbij alle gegevens en de software zich in de cloud (op de servers van de softwareleverancier) bevinden. Voorbeelden van cloud-CRM-software zijn Silvasoft en Teamleader. Zowel on-premises-CRM-software als cloudsoftware hebben elk hun eigen voor- en nadelen.
Voordelen van on-premises-CRM-software
Het grote voordeel van on-premises-CRM-software is de vrijheid die het biedt. Het gaat namelijk veelal om een open code waaraan kan worden gesleuteld. Hierdoor kan de CRM-software in de bestaande systemen worden ingepast en helemaal naar de hand worden gezet. Je bent ook niet afhankelijk van een internetverbinding, wat bij cloud-CRM-software wel het geval is. Als de klassieke cloudoplossingen onvoldoende zijn, is on-premises-CRM-software de juiste keuze.
Ten tweede behoud je de volledige controle over de on-premises-CRM-software, maar ook over de gegevens van je klanten. Nu de privacywetgeving steeds strenger en strenger wordt en de uitwisseling van persoonsgegevens aan talloze regels wordt onderwerpen, terwijl het risico op dataverlies alleen maar toeneemt, is dit zeker geen overbodige luxe.
Vaak wordt ook het kostenplaatje als een voordeel genoemd. Bij cloudoplossingen gaat het namelijk om abonnementsformules en zou de TCO (total cost of ownership) behoorlijk kunnen oplopen. Dit kan kloppen, maar hier moeten we toch een aantal kanttekeningen bij maken. De ontwikkelings- en integratiekosten kunnen ook bij on-premises-CRM-software hoog oplopen, net zoals de kosten voor het onderhoud en de beveiliging van on-premises-CRM-software. Hiervoor moet mogelijk expertise in huis worden gehaald, wat opnieuw in extra kosten resulteert. Het is niet ongewoon dat on-premises-CRM-software op het einde van de rit juist duurder is dan CRM-software in de cloud.
Nadelen van on-premises-CRM-software
Tegenover de voordelen van on-premises-CRM-software staat een belangrijk nadeel en dat is de afhankelijkheid van interne kennis. Updates en aanpassingen zijn bij on-premises-CRM-software steeds zelf uit te rollen en worden niet aangeboden door de softwareleverancier. Ook ben je zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van de on-premises-CRM-software. Als je dit niet goed beveiligt, riskeer je datalekken en torenhoge boetes die door de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen worden opgelegd.
Om dit allemaal goed af te handelen, moet je niet alleen extra infrastructuur maar ook tools aanschaffen, protocollen opstellen en kennis in huis halen. Bovendien krijg je bij de opstart van on-premises-CRM-software te maken met een grote investering. Dit heb je niet wanneer je kiest voor een cloudsysteem. Het is meteen een van de redenen waarom veel ondernemers een cloudoplossing verkiezen boven on-premises-CRM-software.
CRM-software vergelijken
Of je nu kiest voor on-premises-CRM-software of voor cloudoplossingen: wij helpen je steeds bij het vinden van de juiste CRM-software. Daarom zoomen wij regelmatig op een aantal zaken in met behulp van onze blogs, waaronder ook on-premise vs cloud CRM. Bovendien hebben we een uitgebreide vergelijkingstool ontwikkeld. Deze vergelijkingstool helpt je bij het vinden van de beste CRM-software voor je onderneming. Maak vandaag nog de vergelijking en ontdek welke CRM-software onmisbaar is voor jouw bedrijf.
De best gewaardeerde crm systemen van 2024!
Inclusief app
30 dagen gratis
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk
Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!