Welke bronnen gebruik ik om klantinformatie te vergaren?

Leestijd: ongeveer 2 minuten 27 juni 2020 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl  (2) AFAS

Het opstellen van een correct klantbeeld is een eerste stap naar het klantgericht ondernemen. Cruciaal daarbij is het vergaren van correcte klantinformatie. Dat een CRM-systeem daarin een belangrijke rol speelt, hoeft niet te verbazen. Er zijn echter nog wel een aantal manieren waarop een organisatie klantgegevens kan vergaren. We doen ze voor jou uit de doeken.

CRM-systeem verzamelt alle interne informatiebronnen

Intern vind je klantgegevens in de verschillende uithoeken van je onderneming terug. Zo heeft de verkoopafdeling vast wel nog adressenbestanden liggen, bevinden een aantal mails zich bij de klantendienst en heeft de financiële administratie informatie over eerdere bestellingen. Het manueel verzamelen van die informatie is natuurlijk onbegonnen werk, waardoor een goed CRM-systeem zich opdringt. In dat geval heb je alle interne informatie meteen bij de hand. Toch volstaat interne informatie vaak nog niet. Al zeker niet wanneer het om nieuwe klanten gaat waarbij je net dubbel zo hard moet inzetten op een goede klantenbinding.

Betalen voor klantgegevens

Er zijn talloze bedrijven die gespecialiseerd zijn in het vergaren van klantinformatie. Dun & Bradstreet doet het bijvoorbeeld voor financiële informatie. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met de AVG-regelgeving. Daarnaast zijn er ook bedrijven die klantonderzoek voor je voeren, bijvoorbeeld door telefonisch enquêtes af te nemen of door klanten in de winkel aan te spreken. Ook hier kom je in het kielzog van de privacyregelgeving wanneer je persoonsgegevens zoals telefoonnummers aan andere partijen overdraagt of ze voor andere doeleinden gebruikt dan oorspronkelijk in de privacyverklaring was opgenomen.

Klanten om gegevens vragen

In plaats van andere bedrijven voor klantgegevens te betalen, kan je het geld ook naar de klant terug laten vloeien. Zo kan je bijvoorbeeld om de geboortedatum vragen, waarna je jaarlijks een cadeaubon naar de klant mailt. Het belonen kan ook indirect. De klant kan bijvoorbeeld eenvoudiger inloggen via Facebook, terwijl jij meteen het socialemediaprofiel van de klant hebt en er veel informatie kan vinden. Winkelketens doen het dan weer met de bekende klantenkaart. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat het daarbij niet alleen om het stimuleren van herhaalaankopen, maar voornamelijk over het in kaart brengen van het individueel aankoopgedrag. Het sparen voor kortingen en cadeautjes is dan een kleine beloning voor die bron van informatie. Ook hier moet je natuurlijk altijd rekening houden met de AVG-bepalingen en moet je vooraf het een en ander communiceren, terwijl je de verzamelde persoonsgegevens enkel voor het vooraf bepaalde doel mag gebruiken.

Meer informatie halen uit klantgegevens

Ten slotte is het niet altijd noodzakelijk om nieuwe klantgegevens te verwerven. De introductie van analytische CRM-systemen heeft het mogelijk gemaakt om complexe verbanden te maken tussen verschillende informatiebronnen, vaak op basis van diepgaandere informatie van een klantengroep die representatief is. Op basis hiervan kan het vrij accurate voorspellingen doen, bijvoorbeeld over het aankoopgedrag van de klant, de karakteristieken van kopers, de kans op klantenbehoud, de reacties op win back-acties of de scoringskans van verkoopacties. Dergelijke voorspellingen zijn natuurlijk ook heel waardevol. Ook zonder analytische CRM-systemen kan je uiteraard voorspellingen doen, bijvoorbeeld door what if-analyses of door statistische analysetechnieken toe te passen.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2024!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(5 reviews)8.8/10
SuperOffice CRM systeem € 44,- p/m
Incl. agenda & e-mail
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie