Koppeling tussen chatbot en CRM-systeem

Leestijd: ongeveer 2 minuten 14 augustus 2023 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl  (2) AFAS

De technologische revolutie heeft veel innovaties voortgebracht die bedrijven helpen effectiever en efficiënter te werken. Twee van deze innovaties, chatbots en CRM-systemen, hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven met klanten omgaan. Maar wat gebeurt er als je deze twee combineert? Hieronder benoemen we onder meer een aantal overtuigende redenen waarom je zou moeten overwegen om jouw chatbot met je CRM-systeem te verbinden.

Chatbot voor bedrijven

Een chatbot is een geautomatiseerd communicatieprogramma dat interacties simuleert zoals een mens dat zou doen, vaak live en via tekst- of spraakberichten. Bedrijven zetten chatbots in op hun websites, sociale media en andere digitale platforms om de klantenservice te verbeteren, gebruikersvragen snel te beantwoorden en de efficiëntie te verhogen. Deze technologie biedt diverse voordelen, waaronder 24/7-beschikbaarheid, onmiddellijke reactietijden en kostenbesparingen. Bovendien kunnen chatbots door hun capaciteiten op het gebied van machine learning leren van klantinteracties, waardoor ze voortdurend hun respons en de gebruikerservaring kunnen verbeteren.

Persoonlijke benadering en tijdsbesparing

Een geïntegreerde chatbot kan automatisch gegevens van potentiële klanten verzamelen en deze direct in het CRM-systeem invoeren. Dit bespaart tijd en minimaliseert menselijke fouten. Door toegang te hebben tot CRM-gegevens kan een chatbot meer gepersonaliseerde antwoorden geven op basis van de eerdere interacties en aankopen van de klant, waardoor de klanttevredenheid toeneemt. Een chatbot kan bijvoorbeeld gegevens raadplegen over eerdere bestellingen en zo een vraag van de klant beantwoorden. Of de chatbot kan op verzoek van de klant het adres in het CRM-systeem aanpassen.

Automatisering bij koppeling chatbot met CRM-systeem

Na een interactie met een klant kan de chatbot automatisch follow-uptaken of herinneringen in het CRM-systeem aanmaken, zodat geen enkele lead of klantvraag over het hoofd wordt gezien. Door chatbotinteracties direct in het CRM te hebben, kunnen bedrijven automatisch en live inzicht krijgen in klantgedrag en -voorkeuren, wat kan leiden tot meer gerichte marketingstrategieën. Zeker voor marketeers en verkopers is dit erg waardevol. Verkoopteams kunnen profiteren van directe feedback van klanten en deze informatie gebruiken om de verkoopstrategieën dienovereenkomstig aan te passen.

Minder werkdruk voor medewerkers en betere klanttevredenheid

Door routinematige taken aan chatbots toe te wijzen, zoals het beantwoorden van veelgestelde vragen, kunnen medewerkers zich concentreren op complexere taken en problemen. En omdat chatbots op elk moment van de dag kunnen functioneren, kunnen ze altijd ondersteuning bieden en informatie vergaren. Ook als er niemand op kantoor aanwezig is. Dit zorgt over het algemeen voor een betere klanttevredenheid. Met een koppeling krijg je vaak snel inzicht in de toename op het gebied van klanttevredenheid. En vergeet niet: als chatbots toegang hebben tot klantgegevens uit het CRM-systeem, kunnen ze klanten proactief benaderen met relevante informatie, aanbiedingen of herinneringen, wat ook nog eens kan leiden tot een hogere omzet en een betere klantenbinding.

Koppeling maken tussen CRM-systeem en chatbot

Een koppeling maken tussen verschillende digitale systemen of platforms wordt vaak gerealiseerd door middel van API’s (Application Programming Interfaces). Een API fungeert als een soort tolk tussen twee systemen, waardoor deze systemen gegevens kunnen uitwisselen en ze kunnen samenwerken, zelfs als ze oorspronkelijk niet specifiek zijn ontworpen om dit te doen. Door een API te gebruiken, kunnen ontwikkelaars ervoor zorgen dat bijvoorbeeld een e-commercewebsite live voorraadupdates uit een magazijnbeheersysteem haalt. Of dat een chatbot toegang krijgt tot klantinformatie in een CRM-systeem en hier zelf informatie aan kan toevoegen.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2024!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(5 reviews)8.8/10
SuperOffice CRM systeem € 44,- p/m
Incl. agenda & e-mail
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

api, chatbot, koppeling

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie