Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl (2) AFAS
Account- of individugerichte CRM-software
Goede CRM-software is voldoende flexibel om zowel individuele contacten als accounts toe te voegen. Er zijn echter ook goedkope CRM-pakketten die louter individugericht werken.
Individuele contacten zijn individuen waarmee je bedrijf contact heeft, zoals een specifieke consument. Een account is bijvoorbeeld een bedrijf waar dan verschillende contactpersonen werkzaam zijn. Als je met zakelijke klanten werkt, is het dan ook interessant om zowel individugericht als bedrijfsgericht te werken. Vergeet per slot van rekening niet dat je nog steeds met personen communiceert.
Privacyvraagstukken
Een ander kenmerk van goede CRM-software is dat je goed kan definiëren wie toegang heeft tot welke gegevens. Niet iedereen heeft toegang nodig tot alle gegevens en wanneer het over persoonsgegevens gaat, ben je zelfs verplicht om hier heel goed over na te denken. Het is belangrijk dat CRM-software hierop is aangepast.
Let verder altijd op de locatie van eventuele servers. Wanneer deze zich in de Verenigde Staten bevinden, zijn er sowieso een aantal complicaties. Win vooraf advies in of kies voor een cloudleverancier die zijn servers plaatst in privacyvriendelijker gebied.
Ga vervolgens na of je over controletools beschikt. Sommige CRM-systemen bieden de mogelijkheid aan om via een geschiedenis na te gaan wie welke informatie op welk moment raadpleegde. Hierdoor is misbruik eenvoudiger na te gaan. Ook tools die beheerders waarschuwen voor grote data-exports zijn belangrijk om lekken te voorkomen.
CRM-software naar je hand zetten
Een ander belangrijk punt is de mate waarin je de CRM-omgeving flexibel kan inrichten. Bij alle CRM-systemen kan je wel zelf invulvakjes en dergelijke toevoegen, maar het is toch belangrijk om weten hoe dit precies werkt. Kan je bijvoorbeeld een vervolgkeuzelijst gebruiken? Zijn selectievakjes mogelijk? En kan je formules ingeven om automatische conclusies te trekken? Het zijn vragen die je je zeker mag stellen want in de praktijk zijn er vaak grote verschillen. Voor wie vaak met CRM-software werkt en veel gegevens moet inputten, kan het nu eenmaal een flinke tijdsbesparing opleveren.
CRM-software koppelen
Het is natuurlijk het handigste dat je je CRM-systeem maximaal kan automatiseren. Daarom zijn er in de praktijk koppelingen nodig. Een voorbeeld daarvan is een koppeling met je webshop. Daarvoor moet je eigenlijk in de eerste plaats al een passend storefront hebben, maar als je werkt met bijvoorbeeld Magento of Shopify is dat geen probleem. Ga dan altijd vooraf na hoe eenvoudig of ingewikkeld het koppelen is. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere programma’s zoals facturatietools of boekhoudtools.
De eerste keer met de nieuwe CRM-software
We weten dat wie naar CRM-software zoekt, dat meestal niet in de prille beginfase van het ondernemerschap doet. Dit wil zeggen dat er best al wat informatie is die voor de eerste keer in het nieuwe systeem moet worden ingegeven. Daarom is het handig als je meteen CSV-bestanden kan uploaden. Als je al CRM-software gebruikt, moet je vooral letten op de overstapmogelijkheden. Sommige softwareaanbieders bieden een goede overstapdienst aan, waardoor de overstap probleemloos verloopt.
Eenvoudig de beste CRM-software vinden
Laat het duidelijk zijn dat er veel is waar je op moet letten. Vaak zijn bovenstaande vragen en afwegingen helemaal niet eenvoudig. En CRM-leveranciers zijn niet altijd even transparant. Daarom hebben wij een handige zoektool gemaakt waarmee de beste CRM-software vinden veel eenvoudiger is. Ontdek vandaag nog de beste keuze en vraag een gratis proefaccount aan.
De best gewaardeerde crm systemen van 2024!
Inclusief app
30 dagen gratis
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk
Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!