5 veelgemaakte CRM-fouten die jij niet zal begaan

Leestijd: ongeveer 3 minuten 15 januari 2021 0 reacties

Tip: gebruik een CRM systeem voor een goed overzicht van al je relaties. Top 2:
(1) Silvasoft.nl  (2) AFAS

Wanneer we horen dat de introductie van een CRM-strategie niet werkt of niet voldoende opbrengt, merken we vooral dat er fouten zijn gemaakt. Denkfouten en implementatiefouten komen spijtig genoeg nog steeds vaak voor. Een goede voorbereiding en een juiste zienswijze kunnen veel problemen voorkomen. Laat je niet strikken door de veelgemaakte fouten waar je hieronder meer over kan lezen.

Geloven dat je het in je eentje kan

CRM is meer dan alleen het gebruiken van software. Het is een manier om leads, klanten en contacten te managen en het vergt de nodige samenwerking. Het is evenmin verbonden aan één afdeling, maar aan alle afdelingen. Een goede CRM-strategie betekent dan ook dat alle afdelingen betrokken zijn en inspraak hebben. Wanneer één iemand of één afdeling alle beslissingsbevoegdheid naar zich toe durft te trekken, creëer je weerstand. En weet je wat dodelijk is voor de CRM-implementatie? Juist ja, weerstand.

Denken dat het allemaal om software draait

Hierboven hebben we meteen al een tweede veelgemaakte fout benoemd: geloven dat CRM alleen maar om software draait. Als je dit doet, kom je gegarandeerd in de problemen en help je de hele implementatie naar de duivel en z’n mallemoer. CRM gaat veel dieper dan dat en tast zelfs de bedrijfscultuur aan, want nu moet er ineens open gecommuniceerd worden en gaan afdelingen veel transparanter met elkaar om. Als je verwacht dat je gewoon even CRM-software kan installeren en alles nadien wel goed komt, kom je vooral van een koude kermis thuis.

Lukraak CRM-software kiezen

Waar je niet zomaar met CRM-software kan komen aandraven en verwachten dat het wel lukt, geldt hetzelfde voor de selectie van de CRM-software. Geloof ons vrij: niet alle CRM-software is even geschikt voor jouw bedrijf. Sommige softwareplatformen zijn goed, maar zullen voor jou gewoon niet werken.

Daarom is het zo belangrijk om eerst je eigen wensen en verwachtingen in kaart te brengen en op basis hiervan te zoeken naar geschikte CRM-software. Lees vervolgens reviews, neem alle functionaliteiten goed door en vraag een proefaccount of demonstratie aan. Onder andere via deze website kan je eenvoudig CRM-software vergelijken en proefaccounts aanmaken. Vind je geen kant-en-klare oplossing die aan de wensen voldoet? Dan kan je natuurlijk altijd maatwerk overwegen, maar daar kleeft anderzijds ook een flink prijskaartje aan vast.

Niet durven veranderen of testen

CRM-software geeft waardevolle inzichten voor je CRM-strategie, maar je moet er natuurlijk wel iets mee willen aanvangen. Een CRM-strategie is nooit star, maar moet voortdurend veranderingen ondergaan. Uit elke lead en elk klantcontact valt iets te leren en dat moet je dan ook doen. Als je nu alvast denkt dat cold calling de enige oplossing is en niks anders gaat werken, dan begin je er beter niet aan. Doe vooral zo verder en je ziet wel of je al dan niet op de fles gaat.

Wil je daarentegen het maximum halen uit CRM-software? Durf dan cijfers te analyseren, maar durf bovenal ook te testen en te wijzigen. Uit een A/B-test kan je bijvoorbeeld ongelofelijk veel leren en zo kan je de sales funnel nog efficiënter inrichten.

De customer journey niet in kaart brengen

Het uitrollen van een goede CRM-strategie begint bij het in kaart brengen van de customer journey. Als je dit niet doet, kan je gewoon onmogelijk weten waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Problemen kan je niet oplossen, want je weet niet eens waar het probleem zich bevindt. En vergeet vooral niet dat ook externe gebeurtenissen deel uitmaken van de customer journey, want ook daar gaat het nog vaak mis. Met een goede CRM-strategie kijk je met andere woorden niet alleen in eigen boezem.

CRM software van Silvasoft

CRM software van Silvasoft

De best gewaardeerde crm systemen van 2024!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM
(5 reviews)8.8/10
SuperOffice CRM systeem € 44,- p/m
Incl. agenda & e-mail
30 dagen gratis
Deskundige helpdesk

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie