Op basis van welke factoren kan ik segmenteren?

Leestijd: ongeveer 3 minuten 18 november 2020 0 reacties

Je klantengroep segmenteren is altijd een goed idee, maar het is dan wel belangrijk dat je met de juiste set van factoren rekening houdt. Je kan bijvoorbeeld niet alleen segmenteren op basis van de woonplaats want dit geeft veel te weinig informatie. In dit blogbericht leggen we het belang van segmenteren uit en hebben we het ook over de verschillende segmenteercategorieën.

Waarom segmenteren?

Bedrijven hebben vaak een rijke collectie aan klanten. Jong, oud, veel diploma’s of geen diploma’s: het kan allemaal. In principe heb je dan drie mogelijkheden. Je vertrekt vanaf de gemiddelde klant en daar stem je dan alles op af. Zo gebeurde het vroeger meestal. Een grote groep blijft dan echter buiten schot en voelt zich niet aangesproken. En daarom is dit geen goed idee.

Een andere optie is om te individualiseren en elke klant op een eigen, unieke manier te benaderen. Zo’n verregaande vorm van individualiseren is uiteraard niet voor elk bedrijf mogelijk.

Verschillende categorieën vormen is dan de tussenoplossing. Bij het segmenteren deel je dan je klantencollectie op in kleinere groepjes die op elkaar lijken. Binnen dit groepje bepaal je dan de gemiddelde klant en op deze gemiddelde klant stem je je communicatie af. Als het goed is, zouden de uitersten kleiner moeten zijn en zou elk individu binnen dit segment zich aangesproken moeten voelen.

Verschillende manieren om te segmenteren

Het gaat in de praktijk niet om kiezen uit een van onderstaande segmenteercategorieën. Eigenlijk is het vrij eenvoudig: hoe meer je segmenteert, hoe beter je kan targeten en hoe meer effect je gepersonaliseerde communicatie zal hebben. Het werken met een persona waarbij verschillende factoren terugkomen, is dan een goed idee.

Geografie

Een eerste manier om te segmenteren is door middel van geografische kenmerken. Op deze manier segmenteren is heel logisch. Elk land heeft bijvoorbeeld een eigen cultuur, een eigen taal en eigen weersomstandigheden. Ze hebben vaak ook eigen idolen en eigen interesses en daar moet je dan rekening mee houden.

Demografie

Deze groep is heel ruim en gaat bijvoorbeeld over de geboorteplaats, de huidskleur en de leeftijd. Dit zijn in principe vaste factoren. Daarnaast heb je ook variabele factoren zoals het aantal inwonende kinderen, de job of de relatiestatus. Ook het geslacht wordt steeds vaker bij de variabele factoren gerekend.

Werk

Het bedrijf waar iemand werkt, vertelt veel over de gewenste communicatiestijl en de producten waarin men geïnteresseerd is. Dit geldt niet alleen voor B2B-ondernemingen maar ook voor wie met consumenten zakendoet. Wie voor een jong en hip bedrijf werkt, zal allicht ook op de typerende stijl van het bedrijf willen aangesproken worden. Dat is de stijl die ze nu eenmaal gewoon zijn. En wie voor een ziekenhuis werkt, zal allicht meer interesse hebben in een verpleegstershorloge.

Acties en gedrag

Targeten kan je ook doen op basis van gebeurtenissen. Zo kan je bijvoorbeeld focussen op personen die aanwezig waren op een fysiek evenement of op personen die een e-boek downloadden op je website. Vaak vertelt het iets over hun interesses en in welke mate ze openstaan voor contact met de onderneming. Daar kan je natuurlijk op inspelen.

Psychografie en interesses

De persoonlijkheid van een klant is een heel goede factor om op te targeten. Het is echter heel moeilijk in kaart te brengen. Wie over een ruime hoeveelheid gegevens beschikt, kan echter goede voorspellingen doen over de persoonlijkheid. Dit goed doen, kan veel opleveren. Bij Google weten ze bijvoorbeeld dat voetbalfans andere informatie willen zien dan reisfanaten. Terwijl voetbalfans bij Barcelona meteen informatie zien over de club van Messi, zien reisfanaten meteen de Sagrada Familia verschijnen.

Voordelen voor de klant

Ten slotte kan het ook interessant zijn om te focussen op de voordelen voor de klant. Welke voordelen plukken zij wanneer ze je product of dienst gebruiken? Deze voordelen vloeien vaak voort uit bovenstaande factoren, maar kunnen soms eenvoudiger in kaart worden gebracht. Hoe dan ook is het een goed idee om de voordelen voldoende te benadrukken en er de communicatie op af te stemmen.

De best gewaardeerde crm systemen van 2021!

(131 reviews)9.7/10
e-Boekhouden.nl CRM systeem € 9,50 p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
30 dagen gratis
(85 reviews)9.6/10
Silvasoft CRM systeem € 3,95
Ongelimiteerd
Inclusief app
30 dagen gratis
(14 reviews)8.4/10
CRM in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Sales automation
+ Boekhouding & HRM

Vergelijk alle crm systemen op prijs, reviews en functies!

Tags:

individualiseren, segmenteren

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

Plaats reactie